Wykonywanie zawodu

Dokument pwz, indywidualne i grupowe praktyki, przeszkolenie po przerwie

Przejdź do zakładki

Składki, pożyczki, zapomogi

Dział Księgowości zajmuje się składkami, pożyczkami, funduszem integracyjnym

Przejdź do zakładki

Kształcenie podyplomowe

Kursy kwalifikacyjne, specjalistyczne, dokształcające, szkolenia, refundacja kosztów

Przejdź do zakładki

Komisje i zespoły problemowe

Organizacja konferencji, warsztatów, opiniowanie aktów prawnych

Przejdź do zakładki

Ustawą z dnia 4 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 (tzw. tarcza antykryzysowa 4.0), znowelizowano treść art. 37a kodeksu karnego. Zmiana ta została negatywnie oceniona przez środowisko medyczne jako powodująca zwiększenie represyjności przepisów mogących znajdować zastosowanie wobec osób wykonujących zawody medyczne. Ma to istotne znaczenie szczególnie w sprawach o czyny, których przedmiotem jest nieumyślne spowodowanie śmierci (art. 155 kodeksu karnego) oraz narażenie na niebezpieczeństwo utraty życia czy też ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (art. 160 § 1 i § 2 kodeksu karnego).

Co to oznacza w praktyce?

Wprowadzona zmiana zaostrzyła przesłanki (warunki), jakie uprawniały sąd do orzeczenia kary nieizolacyjnej (tzn. ograniczenia wolności lub kary grzywny) zamiast kary pozbawienia wolności.

Najlepiej będzie to widoczne na przykładzie stworzonym na potrzeby niniejszego wyjaśnienia.

Przed sądem toczy się postępowanie karne, w którym pielęgniarka/położna została oskarżona o nieumyślne spowodowanie śmierci pacjenta. Ponieważ wina została oskarżonej udowodniona, sąd wydaje wyrok skazujący i wymierza karę. Zgodnie z art. 155 kodeksu karnego za ten czyn zabroniony może być wymierzona kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.  

Dotychczas - w opisanym wypadku - sąd mógł wymierzyć albo karę pozbawienia wolności mieszczącą się w przedziale od 3 miesięcy do 5 lat (np. rok pozbawienia wolności), ale też mógł – zamiast tej kary – wymierzyć karę ograniczenia wolności lub karę grzywny. Treść art. 37a kodeksu karnego dopuszczała taką możliwość, gdy czyn zabroniony (w przykładzie nieumyślne spowodowanie śmierci pacjenta), był zagrożony karą nieprzekraczającą 8 lat. 

Obecnie – w opisanym wypadku – sąd nadal może wymierzyć karę pozbawienia wolności mieszczącą się w przedziale od 3 miesięcy do 5 lat, natomiast karę ograniczenia wolności lub kary grzywny już tylko w określonych w znowelizowanym przepisie warunkach, tj. :

1)      czyn zabroniony jest zagrożony karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 8 lat – w przykładzie warunek ten jest spełniony, gdyż czyn zabroniony tzn. nieumyślne spowodowanie śmierci jest zagrożone karą pozbawienia wolności do 5 lat,  oraz

2)      wymierzona przez sąd kara pozbawienia wolności nie jest surowsza od roku – w przykładzie warunek ten będzie spełniony, gdy sąd wymierzy pielęgniarce karę pozbawienia wolności w wymiarze do roku, w sytuacji wymierzenia kary pozbawienia wolności wyższej (np. 1 roku i 1 miesiąca) już nie, oraz

3)      wymierzona przez sąd kara ograniczenia wolności nie może być niższa od 3 miesięcy, zaś kara grzywny nie niższa od 100 stawek dziennych, oraz

4)      równocześnie z karą ograniczenia wolności lub karą grzywny sąd musi orzec dodatkowo o zastosowaniu środka karnego (np. zakazu wykonywania zawodu), środka kompensacyjnego (np. zapłaty zadośćuczynienia) lub przepadku (korzyści lub mienia).

Poniżej zamieszczamy link do strony internetowej, na której znajdziecie Państwo pełną treść Stanowiska 38 - Sprzeciw Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie nowelizacji art. 37a Kodeksu karnego ustawą z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, czyli Tarcza antykryzysowa 4.0 (Dz. U. z 2020 r., poz. 1086)

https://nipip.pl/stanowisko-38-sprzeciw-naczelnej-rady-pielegniarek-i-poloznych-z-dnia-24-czerwca-2020-r-w-sprawie-nowelizacji-art-37a-kodeksu-karnego-ustawa-z-dnia-19-czerwca-2020-r-o-doplatach-do-oprocentowania-k/

W ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 562 i 567):

I. art. 15a ust. 3 otrzymuje brzmienie:
3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują również wystawianie recept osobom, o których mowa w art. 43-46 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie o refundacji, z wyjątkiem uprawnienia do wystawiania recept przez:
1) położną - świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 43a ust. 1 i 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
2) pielęgniarkę - świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 43b ust. 1 ustawy, o której mowa w pkt 1.

II. w art. 15a
- po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
1a. W przypadku leków określonych w wykazach, o których mowa w art. 37 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 784, 999, 1096 i 1590), zwanej dalej „ustawą o refundacji”, objętych refundacją w ramach kategorii dostępności refundacyjnej określonej w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. a tej ustawy, dla których istnieją refundowane odpowiedniki, pielęgniarka i położna, o których mowa w ust. 1 i 2, wystawiając receptę, może przyjąć jako zakres zarejestrowanych wskazań wskazania określone dla wszystkich odpowiedników refundowanych w ramach tej kategorii dostępności refundacyjnej.

- ust. 3 otrzymuje brzmienie:
3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują również wystawianie recept osobom, o których mowa w art. 43-46 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie o refundacji, z wyjątkiem uprawnienia do wystawiania recept przez położną świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 43a ust. 1 i 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

- po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:
4a. Określenie odpłatności na recepcie w postaci elektronicznej może nastąpić przy wykorzystaniu narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 9b ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U. z 2019 r. poz. 408, 730 i 1590).
4b. Pielęgniarka lub położna oraz świadczeniodawca nie ponoszą odpowiedzialności za skutki błędnego działania narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 9b ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, polegającego na nieprawidłowym określeniu odpłatności w związku z rozbieżnością danych zawartych w narzędziu a przepisami prawa, w szczególności z wykazami, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o refundacji.

Szanowni Państwo,

            Uprzejmie informujemy, iż w związku z realnym zagrożeniem dla zdrowia i życia wynikającym z istniejącego w Polsce stanu epidemii oraz brakiem odpowiednich procedur obowiązujących w takich przypadkach, wszczęcie lub kontynuowanie postępowań konkursowych na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym - na chwilę obecną - nie jest możliwe.

            Aktualna sytuacja epidemiczna w kraju - w szczególności w województwie śląskim - w pełni uzasadnia rygorystyczne przestrzeganie wszystkich wymaganych prawem oraz rekomendowanych przez Ministerstwo Zdrowia zaleceń zmierzających do możliwie jak największego zminimalizowania groźby rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2. W trosce o bezpieczeństwo członków komisji konkursowych, kandydatów oraz pracowników okręgowych izb, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych pismem z dnia 20.04.2020 r. oraz kolejnym z dnia 7.05.2020 r. zwróciła się do Ministerstwa Zdrowia z prośbą o przedstawienie stanowiska dotyczącego stosowania przepisu art. 49 ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6.02.2012 r. w warunkach obowiązującego stanu epidemii, na które – do dnia dzisiejszego – nie uzyskała odpowiedzi.

            Wobec powyższego, oczekując na zajęcie jednoznacznego stanowiska przez Ministerstwo Zdrowia, postanowiono o wstrzymaniu wszystkich działań w tym zakresie. O wszelkich zmianach zostaniecie Państwo niezwłocznie poinformowani.

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 8 czerwca 2020 r.:

Uwaga! W związku z dużą aktywnością różnych organizacji i instytucji zamieszczających na swoich stronach wytyczne, procedury, standardy i inne związane z epidemią koronawirusa informujemy, że na stronie NIPiP oraz OIPiP zamieszczane są aktualne i wiarygodne informacje skonsultowane i zatwierdzone przez MZ i GIS.

1.      Przekazujemy Komunikat GIS „Wytyczne zamieszczone na stronach poszczególnych ministerstw we współpracy z GIS”

https://gis.gov.pl/aktualnosci/wytyczne-zamieszczone-na-stronach-poszczegolnych-ministerstw-we-wspolpracy-z-gis/

2.      Przekazujemy monitoring aktów prawnych przygotowany na dzień 8 czerwca br.

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Załączniki:
Pobierz plik (20200608_NIPiP_akty prawne.doc)20200608_NIPiP_akty prawne.doc[ ]500 kB

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 5 czerwca 2020 r.:

Uwaga! W związku z dużą aktywnością różnych organizacji i instytucji zamieszczających na swoich stronach wytyczne, procedury, standardy i inne związane z epidemią koronawirusa informujemy, że na stronie NIPiP oraz OIPiP zamieszczane są aktualne i wiarygodne informacje skonsultowane i zatwierdzone przez MZ i GIS.

1.      NIPiP zwróciła się do Ministerstwa Zdrowia z prośbą o udostępnienie danych na temat zakażeń wirusem SARS-CoV-2 wśród pielęgniarek i położnych. Przekazujemy informację MZ w tej sprawie. (pisma w załączniku)
 
2.      Przekazujemy odpowiedź Ministerstwa Zdrowia na zapytanie NIPiP w sprawie możliwości przeprowadzenia w podmiotach leczniczych porodów rodzinnych, tj. z udziałem osoby towarzyszącej. (korespondencja z MZ w załączniku)

3.      Przekazujemy monitoring aktów prawnych na dzień 5 czerwca br.

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Zalecenia w stanie epidemii wirusa SARS–CoV–2 wywołującego chorobę COVID–19 dla położnych rodzinnych / położnych podstawowej opieki zdrowotnej Aktualizacja z dnia 03.06.2020 r. Rekomendacje: Konsultant Krajowy w dziedzinie pielęgniarstwa ginekologicznego i położniczego dr hab. n. o zdr. Grażyna Iwanowicz-Palus znajdują cię na stronie

https://www.gov.pl/web/zdrowie/aktualizacja-zalecen-w-stanie-epidemii-wirusa-sarscov2-dla-poloznych-rodzinnych-poz

 

Uchwała nr 359/2020/VII Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych w Katowicach z dnia 21 maja 2020 roku w przedmiocie ustanowienia jednorazowej zapomogi specjalnej z tytułu śmierci Członka Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Katowicach z powodu choroby COVID-19 w załączniku.

Dzieckiem w rozumienie niniejszej uchwały jest spokrewniona ze zmarłym członkiem samorządu zawodowego w linii prostej w pierwszym stopniu osoba zarówno pełnoletnia jak i niepełnoletnia.

W imieniu osoby niepełnoletniej działa przedstawiciel ustawowy tzw. rodzic lub opiekun prawny.

Załączniki:
Pobierz plik (20200603131010.pdf)20200603131010.pdf[ ]73 kB

W dniu 01.06.2020 do Biura OIPiP w Katowicach wpłynęło pismo od Rzecznika Praw Obywatelskich Pana Adama Bodnara, będące odpowiedzią na pismo Przewodniczącej ORPiP w Katowicach Pani Anny Janik dot. użytego sformułowania, iż eskalacja zarażeń koronawirusem SARS-CoV-2 wśród górników i pracowników kopalni jest spowodowana faktem, iż wielu z nich pozostaje w związkach małżeńskich z pielęgniarkami lub położnymi. Treść przesłanej odpowiedzi znajdą Państwo pod niniejszym tekstem.

Załączniki:
Pobierz plik (Rzecznik Praw Obywatelskich.pdf)Rzecznik Praw Obywatelskich.pdf[ ]46 kB