Wykonywanie zawodu

Dokument pwz, indywidualne i grupowe praktyki, przeszkolenie po przerwie

Przejdź do zakładki

Składki, pożyczki, zapomogi

Dział Księgowości zajmuje się składkami, pożyczkami, funduszem integracyjnym

Przejdź do zakładki

Kształcenie podyplomowe

Kursy kwalifikacyjne, specjalistyczne, dokształcające, szkolenia, refundacja kosztów

Przejdź do zakładki

Komisje i zespoły problemowe

Organizacja konferencji, warsztatów, opiniowanie aktów prawnych

Przejdź do zakładki

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 10 lipca 2020 r.:

Uwaga! W związku z dużą aktywnością różnych organizacji i instytucji zamieszczających na swoich stronach wytyczne, procedury, standardy i inne związane z epidemią koronawirusa informujemy, że na stronie NIPiP oraz OIPiP zamieszczane są aktualne i wiarygodne informacje skonsultowane i zatwierdzone przez MZ i GIS.

1.      Przekazujemy odpowiedź Anny Surówki-Pasek – Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP na sprzeciw Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych wyrażony Stanowiskiem z dnia 24 czerwca br. w sprawie nowelizacji art. 37a kodeksu karnego, który wprowadza zaostrzenie represji karnej skierowanej bezpośrednio przeciwko przedstawicielom zawodów medycznych, w tym pielęgniarek i położnych. (w załączeniu Stanowisko NRPiP z dnia 24 czerwca br. oraz pismo z Kancelarii Prezydenta RP)

2.      Przekazujemy monitoring aktów prawnych przygotowany na dzień 10 lipca br.

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Załączniki:
Pobierz plik (S22C-6e20071010590.pdf)S22C-6e20071010590.pdf[ ]699 kB
Pobierz plik (20200710_NIPiP_akty prawne.doc)20200710_NIPiP_akty prawne.doc[ ]885 kB

Szanowni Państwo,

w imieniu Polskiego Towarzystwa Onkologii Klinicznej organizatora Programu Edukacji Onkologicznego, w ramach którego działa Akademia Pielęgniarstwa Onkologicznego, serdecznie zapraszamy studentów i pracowników medycznych do bezpłatnego udziału w webinarium "WYBRANE PROBLEMY WSPÓŁCZESNEJ ONKOLOGII".

Szkolenie odbędzie się w dniu 23 lipca br. o godzinie 18.00.

Bezpośrednia rejestracja na stronie https://apo-web-23-07-2020.konfeo.com/pl/groups

W razie niemożności uczestniczenia w powyższym szkoleniu są dostępne jeszcze dwa terminy: 30 lipca i 13 sierpnia.

Szczegóły i program w załącznikach.

Więcej informacji o naszej działalności znaleźć można pod adresem: www.programedukacjionkologicznej.pl

 

 

Od dnia 13 lipca br. telefoniczne porady prawne będą udzielanie w każdy wtorek i czwartek od godz. 10 do 15 oraz środę od godz. 10 do 13 pod numerem telefonu 720 – 975 – 916.

Poradę prawną można uzyskać także pisząc na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Prawnik nie oddzwania ani nie odpisuje na sms - y i mms – y (nie istnieje możliwość uzyskania porady przez sms, mms lub portal społecznościowy).

Do uzyskania porady prawnej jest uprawniony jedynie Członek Samorządu Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, należący do Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Katowicach.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 5 lit. d ustawy z dnia 8.06.2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych, z dniem 1 lipca 2020 r.  nastąpił kolejny wzrost wynagrodzenia pielęgniarek i położnych.

W związku z licznymi zapytaniami, jakie wpływają do tut. OIPIP w tym zakresie, poniżej zamieszczamy szczegółową informację dotyczącą zasad podwyższenia wynagrodzenia, która pozwoli na wyjaśnienie istniejących wątpliwości oraz odpowiedź z Ministerstwa Zdrowia z dnia 22.05.2020 r. na temat kwoty bazowej obowiązującej w 2020 r. przy obliczaniu gwarantowanych wzrostów wynagrodzeń zasadniczych.

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 8 lipca 2020 r.:

Uwaga! W związku z dużą aktywnością różnych organizacji i instytucji zamieszczających na swoich stronach wytyczne, procedury, standardy i inne związane z epidemią koronawirusa informujemy, że na stronie NIPiP oraz OIPiP zamieszczane są aktualne i wiarygodne informacje skonsultowane i zatwierdzone przez MZ i GIS.

1.      NIPiP zwróciła się do Prezydenta Andrzeja Dudy z prośbą o poparcie propozycji wprowadzenia zmiany do treści zapisu art. 26 ust. 1 ustawy o Funduszu Medycznym, polegające na rozszerzeniu grupy osób objętych dofinansowaniem ze środków subfunduszu rozwoju profilaktyki o pielęgniarki, które w myśl rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu poz również realizują świadczenia z wiązane z prowadzeniem profilaktyki zdrowotnej. (pismo w załączniku)

2.      NIPiP zwróciła się do Ministerstwa Zdrowia z prośbą o podjęcie działań inicjujących dokonanie nowelizacji art. 50 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz pilnej nowelizacji ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych. (pisma w załączniku)

3.      Przekazujemy odpowiedź Minister Józefy Szczurek-Żelazko na zapytanie NIPiP dotyczące rozliczenia świadczenia – edukacja przedporodowa, realizowanego przez położną podstawowej opieki zdrowotnej z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub innych systemów łączności. (pismo MZ w załączeniu)

4.      Przekazujemy monitoring aktów prawnych przygotowany na dzień 8 lipca br.

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 3 lipca 2020r.:

Uwaga! W związku z dużą aktywnością różnych organizacji i instytucji zamieszczających na swoich stronach wytyczne, procedury, standardy i inne związane z epidemią koronawirusa informujemy, że na stronie NIPiP oraz OIPiP zamieszczane są aktualne i wiarygodne informacje skonsultowane i zatwierdzone przez MZ i GIS.

  1. Przekazujemy informację dotyczącą powołania przez Ministra Zdrowia dodatkowych trzech Podzespołów do spraw opracowania zmian w zakresie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych.
  2. Przekazujemy monitoring aktów prawnych przygotowany na dzień 3 lipca br.

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 2 lipca 2020 r.:

Uwaga! W związku z dużą aktywnością różnych organizacji i instytucji zamieszczających na swoich stronach wytyczne, procedury, standardy i inne związane z epidemią koronawirusa informujemy, że na stronie NIPiP oraz OIPiP zamieszczane są aktualne i wiarygodne informacje skonsultowane i zatwierdzone przez MZ i GIS.

1.      Przekazujemy informację ze spotkania, które odbyło się 1 lipca br. w Ministerstwie Zdrowia.

2.      Przekazujemy monitoring aktów prawnych przygotowany na dzień 2 lipca br.

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 1 lipca 2020 r.:

Uwaga! W związku z dużą aktywnością różnych organizacji i instytucji zamieszczających na swoich stronach wytyczne, procedury, standardy i inne związane z epidemią koronawirusa informujemy, że na stronie NIPiP oraz OIPiP zamieszczane są aktualne i wiarygodne informacje skonsultowane i zatwierdzone przez MZ i GIS.

1.     Informujemy, że na stronie Ministerstwa Zdrowia dostępny jest Komunikat z 30 czerwca 2020 r. w sprawie realizacji zajęć praktycznych w ramach kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych.

Link do komunikatu: https://www.gov.pl/web/zdrowie/komunikat-ws-realizacji-zajec-praktycznych-w-ramach-ksztalcenia-podyplomowego-pielegniarek-i-poloznych

2.      Przekazujemy monitoring aktów prawnych przygotowany na dzień 1 lipca br.

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Załączniki:
Pobierz plik (20200701_NIPiP_akty prawne.doc)20200701_NIPiP_akty prawne.doc[ ]684 kB

W związku z licznymi wątpliwościami jakie pojawiły się przy interpretacji przepisów prawnych dotyczących rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28.04.2020 r. w sprawie standardów w zakresie ograniczeń przy udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom innym niż z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 przez osoby wykonujące zawód medyczny mające bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem tym wirusem oraz wytycznych w zakresie wypłacania dodatkowego świadczenia (polecenie MZ do Prezesa NFZ), OIPIP w Katowicach zwróciła się do Dyrektora Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ o udzielenie wyjaśnień na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie. Poniżej zamieszczono odpowiedź z dnia 26.06.2020 r.

Załączniki:
Pobierz plik (Zapytanie do NFZ.pdf)Zapytanie do NFZ.pdf[ ]222 kB
Pobierz plik (odpowiedź z NFZ.pdf)odpowiedź z NFZ.pdf[ ]219 kB

Ustawą z dnia 4 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 (tzw. tarcza antykryzysowa 4.0), znowelizowano treść art. 37a kodeksu karnego. Zmiana ta została negatywnie oceniona przez środowisko medyczne jako powodująca zwiększenie represyjności przepisów mogących znajdować zastosowanie wobec osób wykonujących zawody medyczne. Ma to istotne znaczenie szczególnie w sprawach o czyny, których przedmiotem jest nieumyślne spowodowanie śmierci (art. 155 kodeksu karnego) oraz narażenie na niebezpieczeństwo utraty życia czy też ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (art. 160 § 1 i § 2 kodeksu karnego).

Co to oznacza w praktyce?

Wprowadzona zmiana zaostrzyła przesłanki (warunki), jakie uprawniały sąd do orzeczenia kary nieizolacyjnej (tzn. ograniczenia wolności lub kary grzywny) zamiast kary pozbawienia wolności.

Najlepiej będzie to widoczne na przykładzie stworzonym na potrzeby niniejszego wyjaśnienia.

Przed sądem toczy się postępowanie karne, w którym pielęgniarka/położna została oskarżona o nieumyślne spowodowanie śmierci pacjenta. Ponieważ wina została oskarżonej udowodniona, sąd wydaje wyrok skazujący i wymierza karę. Zgodnie z art. 155 kodeksu karnego za ten czyn zabroniony może być wymierzona kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.  

Dotychczas - w opisanym wypadku - sąd mógł wymierzyć albo karę pozbawienia wolności mieszczącą się w przedziale od 3 miesięcy do 5 lat (np. rok pozbawienia wolności), ale też mógł – zamiast tej kary – wymierzyć karę ograniczenia wolności lub karę grzywny. Treść art. 37a kodeksu karnego dopuszczała taką możliwość, gdy czyn zabroniony (w przykładzie nieumyślne spowodowanie śmierci pacjenta), był zagrożony karą nieprzekraczającą 8 lat. 

Obecnie – w opisanym wypadku – sąd nadal może wymierzyć karę pozbawienia wolności mieszczącą się w przedziale od 3 miesięcy do 5 lat, natomiast karę ograniczenia wolności lub kary grzywny już tylko w określonych w znowelizowanym przepisie warunkach, tj. :

1)      czyn zabroniony jest zagrożony karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 8 lat – w przykładzie warunek ten jest spełniony, gdyż czyn zabroniony tzn. nieumyślne spowodowanie śmierci jest zagrożone karą pozbawienia wolności do 5 lat,  oraz

2)      wymierzona przez sąd kara pozbawienia wolności nie jest surowsza od roku – w przykładzie warunek ten będzie spełniony, gdy sąd wymierzy pielęgniarce karę pozbawienia wolności w wymiarze do roku, w sytuacji wymierzenia kary pozbawienia wolności wyższej (np. 1 roku i 1 miesiąca) już nie, oraz

3)      wymierzona przez sąd kara ograniczenia wolności nie może być niższa od 3 miesięcy, zaś kara grzywny nie niższa od 100 stawek dziennych, oraz

4)      równocześnie z karą ograniczenia wolności lub karą grzywny sąd musi orzec dodatkowo o zastosowaniu środka karnego (np. zakazu wykonywania zawodu), środka kompensacyjnego (np. zapłaty zadośćuczynienia) lub przepadku (korzyści lub mienia).

Poniżej zamieszczamy link do strony internetowej, na której znajdziecie Państwo pełną treść Stanowiska 38 - Sprzeciw Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie nowelizacji art. 37a Kodeksu karnego ustawą z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, czyli Tarcza antykryzysowa 4.0 (Dz. U. z 2020 r., poz. 1086)

https://nipip.pl/stanowisko-38-sprzeciw-naczelnej-rady-pielegniarek-i-poloznych-z-dnia-24-czerwca-2020-r-w-sprawie-nowelizacji-art-37a-kodeksu-karnego-ustawa-z-dnia-19-czerwca-2020-r-o-doplatach-do-oprocentowania-k/

W ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 562 i 567):

I. art. 15a ust. 3 otrzymuje brzmienie:
3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują również wystawianie recept osobom, o których mowa w art. 43-46 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie o refundacji, z wyjątkiem uprawnienia do wystawiania recept przez:
1) położną - świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 43a ust. 1 i 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
2) pielęgniarkę - świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 43b ust. 1 ustawy, o której mowa w pkt 1.

II. w art. 15a
- po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
1a. W przypadku leków określonych w wykazach, o których mowa w art. 37 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 784, 999, 1096 i 1590), zwanej dalej „ustawą o refundacji”, objętych refundacją w ramach kategorii dostępności refundacyjnej określonej w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. a tej ustawy, dla których istnieją refundowane odpowiedniki, pielęgniarka i położna, o których mowa w ust. 1 i 2, wystawiając receptę, może przyjąć jako zakres zarejestrowanych wskazań wskazania określone dla wszystkich odpowiedników refundowanych w ramach tej kategorii dostępności refundacyjnej.

- ust. 3 otrzymuje brzmienie:
3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują również wystawianie recept osobom, o których mowa w art. 43-46 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie o refundacji, z wyjątkiem uprawnienia do wystawiania recept przez położną świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 43a ust. 1 i 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

- po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:
4a. Określenie odpłatności na recepcie w postaci elektronicznej może nastąpić przy wykorzystaniu narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 9b ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U. z 2019 r. poz. 408, 730 i 1590).
4b. Pielęgniarka lub położna oraz świadczeniodawca nie ponoszą odpowiedzialności za skutki błędnego działania narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 9b ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, polegającego na nieprawidłowym określeniu odpłatności w związku z rozbieżnością danych zawartych w narzędziu a przepisami prawa, w szczególności z wykazami, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o refundacji.